ETYKA w klasach I-III
Prowadzona jest przez wychowawczynie klas dla chętnych uczniów w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
ETYKA w klasach IV – VI
Podstawa programowa
Treści nauczania
- Poznawanie siebie, dostrzeganie cech indywidualnych własnych i najbliższych osób.
- Wyjaśnianie prawdziwego znaczenia własnych zachowań oraz ich przyczyn i konsekwencji.
- Człowiek jako osoba; godność człowieka.
- Przyjmowanie odpowiedzialności za siebie.
- Prawa i obowiązki, zasady i reguły postępowania, w tym także w ruchu drogowym.
- Uczestnictwo w grupie, porozumiewanie się z innymi.
- Wolność i jej różne rozumienie, autorytety i wzory osobowe.
- Praca i jej wartość dla człowieka.
- Uzasadnianie opinii, wydawanie sądów, kryteria ocen, między innymi w odniesieniu do zjawisk społecznych na poziomie małej grupy, społeczności szkolnej i społeczności lokalnej.
ETYKA w klasach VII-IX
Podstawa programowa
Treści nauczania
- Człowiek jako osoba; natura i godność człowieka.
- Rola i znaczenie sumienia w ocenie moralnej i dla wewnętrznego rozwoju człowieka.
- Samowychowanie jako droga rozwoju.
- Główne problemy współczesnej etyki.
- Człowiek wobec wartości; człowiek wobec cierpienia i śmierci.
- Moralność a religia, wiedza i polityka.
- Wskazania moralne w religii chrześcijańskiej. Normy społeczne wynikające z nauki społecznej Kościoła.
- Wskazania moralne w innych religiach świata.
- Normy i wartości demokratyczne leżące u podstaw aktywności społecznej na poziomie małej grupy, szkoły, społeczności lokalnej.
- Moralne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.
- Praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej.
ETYKA w klasach X-XII
Podstawa programowa
Treści nauczania
- Etyka a pozostałe dyscypliny filozoficzne i nauki szczegółowe. Moralność, etos, prawo, obyczaje i styl życia.
- Ogólnofilozoficzne założenia etyki. Kwestie metaetyczne. Etyki religijne i świeckie.
- Teorie i szkoły etyczne. Koncepcje etyczne w nurcie filozofii klasycznej.
- Człowiek jako osoba i jego działanie. Etyczna analiza aktywności ludzkiej. Motywy podejmowanych decyzji.
- Cel i sens ludzkiej egzystencji. Hierarchie celów. Szczęście w życiu ludzkim. Rozwój moralny i duchowy człowieka jako osoby. Rola oddziaływań wychowawczych.
- Dobro moralne i wartości moralne. Hierarchia wartości. Wartości autoteliczne i instrumentalne. Konflikt wartości. Wartości wybierane i realizowane.
- Prawo moralne, imperatyw moralny, w tym prawo naturalne. Dekalog jako podstawa życia moralnego. Problem relatywizmu moralnego i sposoby jego przezwyciężania. Nienaruszalne prawa istoty ludzkiej.
- Wymiar moralny życia człowieka. Zdolność rozpoznawania wartości i powszechne dążenie do dobra. Świadomość moralna. Rola sumienia w prawidłowym rozwoju wewnętrznym. Sądy i oceny moralne. Przykłady patologii w zakresie świadomości moralnej. Problem manipulacji. Obecność dobra i zła we współczesnej kulturze.
- Sprawności moralne. Samowychowanie.
- Przykłady współczesnych przejawów kryzysu moralnego i dylematów w zakresie wyborów moralnych oraz sposoby ich rozwiązywania na gruncie etyki chrześcijańskiej oraz innych koncepcji etycznych.
- Moralne aspekty pracy i różnych dziedzin życia publicznego. Etyki zawodowe. Przykłady kodeksów etycznych. Korupcja jako negatywne zjawisko naruszające kodeksy etyczne. Zagadnienie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju. Moralny wymiar stosunku człowieka do świata przyrody.
- Etyczny wymiar życia szkolnego. Umiejętność życia z innymi i dla innych. Uczciwość. Problem „ściągania”. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym.