Wymagania na egzamin dyplomowy z historii muzyki

  1. Ogólna charakterystyka średniowiecza
  2. Monodia w muzyce średniowiecza
  3. Wielogłosowość w muzyce średniowiecza
  4. Polskie średniowiecze

————————————————————————————————————————————

  1. Ogólna charakterystyka renesansu
  2. Renesansowe szkoły kompozytorskie (przedstawiciele, styl, techniki, formy)
  3. Reformacja i jej wpływ na muzykę
  4. Złoty wiek kultury polskiej

————————————————————————————————————————————–

  1. Ogólna charakterystyka baroku
  2. Opera w baroku
  3. Kantata w baroku
  4. Pasja w baroku
  5. Msza w baroku
  6. Oratorium w baroku
  7. Małe formy instrumentalne w baroku (figuracyjne, polifoniczne, ostinatowe)
  8. Koncert w baroku
  9. Sonata w baroku
  10. Suita w baroku
  11. Życie i twórczość J. S. Bacha
  12. Życie i twórczość J. F. Haendla
  13. Twórczość A. Corelliego i A. Vivaldiego
  14. Muzyka polskiego baroku – twórczość najwybitniejszych kompozytorów (Zieleński, Jarzębski, Pękiel, Gorczycki)

————————————————————————————————————————————–

  1. Ogólna charakterystyka klasycyzmu
  2. Twórczość Haydna (z uwzględnieniem faktów biograficznych)
  3. Twórczość W.A. Mozarta (z uwzględnieniem faktów biograficznych)
  4. Życie i twórczość Beethovena
  5. Rozwój symfonii klasycznej
  6. Koncert klasyczny
  7. Rozwój sonaty od baroku do romantyzmu
  8. Opera w muzyce XVIII w.

————————————————————————————————————————————–

  1. Ogólna charakterystyka muzyki XIX w.
  2. Pieśń w XIX w.
  3. Symfonia XIX w. – nurty i przedstawiciele
  4. Poemat symfoniczny, uwertura koncertowa, suita orkiestrowa w XIX w.
  5. Miniatura instrumentalna w XIX w
  6. Muzyka kameralna w XIX w.
  7. Opera w XIX w. – nurty, ośrodki, przedstawiciele
  8. Dramat muzyczny R. Wagnera
  9. Koncert i formy koncertujące w XIX w.
  10. Twórczość F. Chopina (z uwzględnieniem faktów biograficznych)
  11. Twórczość S. Moniuszki
  12. Twórczość następujących kompozytorów: F. Schubert, N. Paganini, F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann, H. Berlioz, F. Liszt, J. Brahms, G. Verdi, R. Wagner, B. Smetana, A. Dvořak, M. Musorgski,P. Czajkowski, E. Grieg, J. Sibelius, A. Skriabin, G. Mahler,
  13. Szkoły narodowe w XIX w – przedstawiciele i najwybitniejsze dzieła

————————————————————————————————————————————–

  1. Twórczość K. Szymanowskiego na tle jego epoki
  2. Twórczość O. Messiaena
  3. Twórczość K. Pendereckiego
  4. Twórczość W. Lutosławskiego
  5. Twórczość M. Góreckiego
  6. Ekspresjonizm w muzyce XX w. (Szkoła wiedeńska i Skriabin)
  7. Neoklasycyzm i archaizacja w XX w. (Strawiński, Prokofiew, i inni
  8. Witalizm (założenia i twórczość najważniejszych przedstawicieli, szczególnie B. Bartoka)
  9. Aleatoryzm (założenia, odmiany, twórczość przedstawicieli, Cage, Lutosławski)
  10. Dodekafonia i punktualizm, szkoła wiedeńska
  11. Muzyka po 1945 r (nurty, techniki kompozytorskie, grupa darmstadtska)
  12. Impresjonizm – twórczość C. Debussyego i M. Ravela