Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II Stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku jest szkołą publiczną pod nadzorem pedagogicznym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Obejmuje ogólnokształcącą szkołę podstawową i liceum połączone ze szkołami muzycznymi I i II stopnia.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy z historii muzyki
Periodyzacja historii muzyki (daty graniczne epok, fazy przejściowe, wymienienie gatunków i form , szkół i kompozytorów, nowych dla danej epoki technik, nowych cech dotyczących tonalności, faktury, instrumentacji. (Także charakterystyki poszczególnych epok, porównania muzyki poszczególnych epok).
Ogólna charakterystyka epoki średniowiecza (ideologia, podział na okresy, cechy muzyki, gatunki i formy)
Monodia w muzyce średniowiecza – chorał gregoriański i monodia świecka (rycerska)
Wielogłosowość w muzyce średniowiecza (początki organum i muzyka okresu ars antiqua i as nova)
Muzyka polskiego średniowiecza
Ogólna charakterystyka sztuki renesansu
Złoty wiek kultury polskiej
Renesansowe szkoły kompozytorskie – franko-flamandzka, rzymska, wenecka (przedstawiciele, styl, techniki kompozytorskie, formy)
Reformacja i jej wpływ na muzykę (chorał protestancki – definicja, geneza, cechy, przedstawiciele, wpływ na muzykę epok późniejszych)
Życie i twórczość Giovanniego Pierluigi da Palestriny
Życie i twórczość Orlando di Lasso
Ogólna charakterystyka baroku
Dramma per musica i opera barokowa we Włoszech, Francji i Anglii
Kantata w baroku
Pasja w baroku
Msza w baroku
Oratorium w baroku
Muzyka instrumentalna w baroku we Włoszech
Muzyka instrumentalna w baroku we Francji
Muzyka instrumentalna w baroku w Niemczech
Niecykliczne formy instrumentalne w baroku -fuga, kanon, inwencja, toccata, fantazja, preludium, ostinatowe (passacaglia, hconne, foglia)
Koncert w baroku
Sonata w baroku
Suita w baroku
Życie i twórczość J. S. Bacha
Życie i twórczość J. F. Haendla
Muzyka polskiego baroku
Ogólna charakterystyka klasycyzmu
Życie i twórczość Haydna
Życie i twórczość W.A. Mozarta
Życie i twórczość Beethovena
Rozwój symfonii klasycznej
Koncert klasyczny
Sonata klasyczna
Uwertura symfoniczna i formy muzyki plenerowej (serenada, divertimento, nokturn)
Muzyka wokalno – instrumentalna klasycyzmu: reforma operowa Glucka, opery Mozarta, formy muzyki religijnej w twórczości klasyków wiedeńskich
Ogólna charakterystyka muzyki XIX w.
Pieśń w XIX w.
Symfonia romantyczna i neoromantyczna w nurcie klasycyzującym
Symfonia romantyczna i neoromantyczna w nurcie programowym
Programowe gatunki muzyki symfonicznej XIX w. – poemat symfoniczny, uwertura koncertowa, suita orkiestrowa, fantazja orkiestrowa
Miniatura instrumentalna w XIX w – rodzaje, cechy, przedstawicie, wpływ na inne gatunki muzyczne
Opera włoska, francuska i niemiecka w XIX w. – rodzaje opery, cechy, przedstawiciele.
Dramat muzyczny R. Wagnera i jego wpływ na rozwój muzyki europejskiej
Koncert w muzyce XIX w. (koncert brillant, romantyczny (liryczny), symfoniczny – cechy i przedstawiciele)
Życie i twórczość F. Chopina
Twórczość S. Moniuszki
Twórczość J. Brahmsa
Twórczość F. Liszta
Muzyka polska w drugiej połowie XIX w. – W. Żeleński, Z. Noskowski, J. Zarębski, I.J. Paderewski, H. Wieniawski, F. Nowowiejskie)
Rosyjska szkoła narodowa XIX w. – potężna gromadka, twórczość P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa
Szkoły narodowe XIX w.: czeska, skandynawska, hiszpańska (cechy, gatunki, przedstawiciele)
Młoda Polska w muzyce – życie i twórczość K. Szymanowskiego oraz M. Karłowicza
Impresjonizm – twórczość C. Debussyego i M. Ravela
Ekspresjonizm w muzyce XX w. (Szkoła wiedeńska i Skriabin)
Dodekafonia, punktualizm i serializm w twórczości kompozytorów XX w. (szk. wiedeńska, grupa darmstadzka)
Witalizm (założenia i twórczość najważniejszych przedstawicieli, szczególnie B. Bartoka i I. Strawińskiego
Neoklasycyzm i archaizacja w XX w. (I. Strawiński, S. Prokofiew, P. Hindemith, B. Britten)
Aleatoryzm (założenia, odmiany, twórczość J. Cage i W. Lutosławskiego)
Sonorystyka w XX w – geneza (futuryzm włoski, E. Varese,), J. Cage, K. Penderecki, muzyka elektroniczna
Twórczość O. Messiaena
Twórczość kompozytorów pokolenia ‘33 – K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar
Twórczość W. Lutosławskiego
Muzyka współczesna – charakterystyka muzyki po 1970 r., cechy, przedstawiciele, nurty i techniki
Ilustracyjność i programowość w muzyce różnych epok
Technika wariacyjna i forma wariacji w różnych epokach
Muzyka taneczna i baletowa na wybranych przykładach z różnych epok