Zagadnienia na egzamin dyplomowy z historii muzyki

  1. Periodyzacja historii muzyki (daty graniczne epok, fazy przejściowe, wymienienie gatunków i form , szkół i kompozytorów, nowych dla danej epoki technik, nowych cech dotyczących tonalności, faktury, instrumentacji. (Także charakterystyki poszczególnych epok, porównania muzyki poszczególnych epok).
  2. Ogólna charakterystyka epoki średniowiecza (ideologia, podział na okresy, cechy muzyki, gatunki i formy)
  3. Monodia w muzyce średniowiecza – chorał gregoriański i monodia świecka (rycerska)
  4. Wielogłosowość w muzyce średniowiecza (początki organum i muzyka okresu ars antiqua i as nova)
  5. Muzyka polskiego średniowiecza
  6. Ogólna charakterystyka sztuki renesansu
  7. Złoty wiek kultury polskiej
  8. Renesansowe szkoły kompozytorskie – franko-flamandzka, rzymska, wenecka (przedstawiciele, styl, techniki kompozytorskie, formy)
  9. Reformacja i jej wpływ na muzykę (chorał protestancki – definicja, geneza, cechy, przedstawiciele, wpływ na muzykę epok późniejszych)
  10. Życie i twórczość Giovanniego Pierluigi da Palestriny
  11. Życie i twórczość Orlando di Lasso
  12. Ogólna charakterystyka baroku
  13. Dramma per musica i opera barokowa we Włoszech, Francji i Anglii
  14. Kantata w baroku
  15. Pasja w baroku
  16. Msza w baroku
  17. Oratorium w baroku
  18. Muzyka instrumentalna w baroku we Włoszech
  19. Muzyka instrumentalna w baroku we Francji
  20. Muzyka instrumentalna w baroku w Niemczech
  21. Niecykliczne formy instrumentalne w baroku -fuga, kanon, inwencja, toccata, fantazja, preludium, ostinatowe (passacaglia, hconne, foglia)
  22. Koncert w baroku
  23. Sonata w baroku
  24. Suita w baroku
  25. Życie i twórczość J. S. Bacha
  26. Życie i twórczość J. F. Haendla
  27. Muzyka polskiego baroku
  28. Ogólna charakterystyka klasycyzmu
  29. Życie i twórczość Haydna
  30. Życie i twórczość W.A. Mozarta
  31. Życie i twórczość Beethovena
  32. Rozwój symfonii klasycznej
  33. Koncert klasyczny
  34. Sonata klasyczna
  35. Uwertura symfoniczna i formy muzyki plenerowej (serenada, divertimento, nokturn)
  36. Muzyka wokalno – instrumentalna klasycyzmu: reforma operowa Glucka, opery Mozarta, formy muzyki religijnej w twórczości klasyków wiedeńskich
  37. Ogólna charakterystyka muzyki XIX w.
  38. Pieśń w XIX w.
  39. Symfonia romantyczna i neoromantyczna w nurcie klasycyzującym
  40. Symfonia romantyczna i neoromantyczna w nurcie programowym
  41. Programowe gatunki muzyki symfonicznej XIX w. – poemat symfoniczny, uwertura koncertowa, suita orkiestrowa, fantazja orkiestrowa
  42. Miniatura instrumentalna w XIX w – rodzaje, cechy, przedstawicie, wpływ na inne gatunki muzyczne
  43. Opera włoska, francuska i niemiecka w XIX w. – rodzaje opery, cechy, przedstawiciele.
  44. Dramat muzyczny R. Wagnera i jego wpływ na rozwój muzyki europejskiej
  45. Koncert w muzyce XIX w. (koncert brillant, romantyczny (liryczny), symfoniczny – cechy i przedstawiciele)
  46. Życie i twórczość F. Chopina
  47. Twórczość S. Moniuszki
  48. Twórczość J. Brahmsa
  49. Twórczość F. Liszta
  50. Muzyka polska w drugiej połowie XIX w. – W. Żeleński, Z. Noskowski, J. Zarębski, I.J. Paderewski, H. Wieniawski, F. Nowowiejskie)
  51. Rosyjska szkoła narodowa XIX w. – potężna gromadka, twórczość P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa
  52. Szkoły narodowe XIX w.: czeska, skandynawska, hiszpańska (cechy, gatunki, przedstawiciele)
  53. Młoda Polska w muzyce – życie i twórczość K. Szymanowskiego oraz M. Karłowicza
  54. Impresjonizm – twórczość C. Debussyego i M. Ravela
  55. Ekspresjonizm w muzyce XX w. (Szkoła wiedeńska i Skriabin)
  56. Dodekafonia, punktualizm i serializm w twórczości kompozytorów XX w. (szk. wiedeńska, grupa darmstadzka)
  57. Witalizm (założenia i twórczość najważniejszych przedstawicieli, szczególnie B. Bartoka i I. Strawińskiego
  58. Neoklasycyzm i archaizacja w XX w. (I. Strawiński, S. Prokofiew, P. Hindemith, B. Britten)
  59. Aleatoryzm (założenia, odmiany, twórczość J. Cage i W. Lutosławskiego)
  60. Sonorystyka w XX w – geneza (futuryzm włoski, E. Varese,), J. Cage, K. Penderecki, muzyka elektroniczna
  61. Twórczość O. Messiaena
  62. Twórczość kompozytorów pokolenia ‘33 – K. Penderecki, H.M. Górecki, W. Kilar
  63. Twórczość W. Lutosławskiego
  64. Muzyka współczesna – charakterystyka muzyki po 1970 r., cechy, przedstawiciele, nurty i techniki
  65. Ilustracyjność i programowość w muzyce różnych epok
  66. Technika wariacyjna i forma wariacji w różnych epokach
  67. Muzyka taneczna i baletowa na wybranych przykładach z różnych epok
  68. Wykorzystanie folkloru w muzyce XIX i XX w.