Poniżej zamieszczamy kilka materiałów pomocniczych, przygotowanych przez nauczycieli sekcji teorii. Mamy nadzieję, że będą one przydatne dla osób przygotowujących się do egzaminów wstępnych.
Na początek informacje z zakresu teorii muzyki dla wszystkich kandydatów do OSM II st.
Egzaminy wstępne do OSM II st. z kształcenia słuchu i wiadomości ogólnomuzycznych
cz. I Egzamin pisemny z kształcenia słuchu
- rozpoznawanie interwałów do oktawy
- rozpoznawanie akordów we wszystkich postaciach (trójdźwięki dur, moll i D7) oraz trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych
- zapis dyktanda jednogłosowego, do 2 znaków, 8 taktów, metrum 2/4 lub 3/4 lub 4/4
- zapis 2 – 4 schematów rytmicznych, jedno lub dwutaktowych, granych 4-krotnie na zmieniającej się melodii, metrum 2/4. 3/4, 4/4, 6/8
cz. II Ogólne wiadomości z teorii muzyki
- budowa interwałów w górę i w dół od podanego dźwięku (do oktawy)
- budowa akordów dur, moll, zw., zmn. oraz D7 od podanego dźwięku
- oznaczanie nazwą i przewrotem podanych interwałów i akordów
- znajomość gam durowych i mollowych w odmianach,do 3 znaków, zapis, zaznaczenia półtonów i in.
- budowa i rozwiązanie D7
- znajomość trytonów w gamach durowych i moll harmonicznych (na których stopniach), rozwiązanie
- znajomość trójdźwięków na wszystkich stopniach gam dur i moll (odmiana harmoniczna)
- umiejętność prawidłowego grupowania podanych wartości rytmicznych w metrum 2/4, 3/4, 4/4, 6/8
cz. III Wiadomości ogólnomuzyczne z zakresu przedmiotu audycje muzyczne
- chronologia epok muzycznych
- epoki – czołowi twórcy, formy charakterystyczne dla epoki (np. fuga, suita, sonata, symfonia, poemat symfoniczny, pieśń)
- instrumenty i głosy ludzkie (ogólne wiadomości)
- przykłady twórczości kompozytorów omawianych na audycjach muzycznych (np. Bach, Haendel, klasycy wiedeńscy, Schubert, Chopin, Czajkowski, Moniuszko, Penderecki)
- wiadomości o polskich tańcach narodowych
Do ćwiczeń polecamy strony dur-moll.pl , Cdur.pl a także ćwiczenia na YT, odcinki MMT (Mag Music Theory). Są to odcinki w języku polskim, obejmują z wybraną teorię a także różnego rodzaju dyktanda (należy wybrać odpowiedni poziom, bo ćwiczenia są przeznaczone dla klas I-XII)
Poniżej kilka przykładów zadań z różnych części egzaminu teoretycznego.



RYTMIKA II ST.- EGZAMIN WSTĘPNY
ZADANIA DLA KANDYDATÓW
CZ. I – BADANIE PREDYSPOZYCJI SŁUCHOWO- RUCHOWYCH
- Poruszanie się zgodnie z tempem i charakterem muzyki
- Echo rytmiczne- powtarzanie krokami lub klaskaniem podanego rytmu
- Koordynacja ruchu- wykonywanie krokami jednorodnego rytmu z jednoczesnym klaskaniem innego rytmu
- Znajomość i rozpoznawanie podstawowych wartości i grup rytmicznych w taktach ćwierćnutowych i ósemkowych
- Kreatywność- wyrażanie ruchem i gestem elementów muzyki, takich jak dynamika, artykulacja, itp.
CZ. II – BADANIE PREDYSPOZYCJI DO IMPROWIZACJI FORTEPIANOWEJ
- Gama durowa- wykonanie oburącz przez cztery oktawy w górę i w dół w podanym rytmie i tempie
- Krótka piosenka- wykonanie oryginału i powtórzenie ze zmianami wariacyjnymi
- Kadencja T S D7 T- jako materiał do harmonizacji melodii
- Fragment utworu z repertuaru fortepianowego i jego przekształcenie (np. dodanie ozdobników do linii melodycznej)
- Improwizacja swobodna na przygotowany temat własny, temat z muzyki filmowej lub piosenka we własnej aranżacji
Zakres tonacji: do dwóch znaków przykluczowych